7 نوع مهارت گوش دادن
انواع مختلفی از گوش دادن وجود دارد که میتوانید در خانه و محل کار توسعه دهید.
بیایید هفت مورد از این انواع گوش دادن، دلیل اهمیت آنها و ظاهر آنها را بررسی کنیم:
-
گوش دادن اطلاعاتی
وقتی میخواهید چیزی یاد بگیرید، برای درک و حفظ اطلاعات از گوش دادن اطلاعاتی استفاده میکنید.
برای انجام این نوع گوش دادن معمولاً تمرکز بالایی لازم است. دلیلش این است که برای درک یک مفهوم جدید باید بسیار درگیر باشید. شما همچنین باید تفکر انتقادی را در مورد آنچه یاد میگیرید به کار ببرید. این به این دلیل است که میتوانید آنچه را که درزمینهٔ اطلاعات مربوطه یاد میگیرید درک کنید.
برخی از نمونههای گوش دادن اطلاعاتی عبارتاند از:
- آموزش کار
- یادگیری خودکار در خانه یا محل کار
- گوش دادن به کتاب الکترونیکی آموزشی
- مربیگری
هنگامیکه میدانید چگونه از گوش دادن اطلاعاتی استفاده کنید، به خود قدرت میدهید که یادگیرنده بهتری شوید. با یادگیری فعال و بهبود خود، میتوانید دارایی ارزشمندی در محل کار خود باشید.
همچنین وقتی احساسات خود را دنبال میکنید و چیزهای جدیدی را در خانه یاد میگیرید، میتوانید احساس رضایت بیشتری کنید.
-
گوش دادن تبعیضآمیز
گوش دادن تبعیضآمیز اولین نوع گوش دادن است که با آن متولد میشوید. همه افراد ذاتاً دارای مهارتهای گوش دادن متمایز هستند. شما قبل از اینکه بفهمید چگونه کلمات را بفهمید از این نوع گوش دادن استفاده میکنید. بهجای تکیهبر کلمات، گوش دادن متمایز از لحن صدا، نشانههای کلامی و سایر تغییرات صدا استفاده میکند.
گوش دادن تبعیضآمیز این است که نوزادان قبل از اینکه بتوانند کلمات را بفهمند منظور یک عبارت را درک میکنند. اگر کسی با لحن شاد و سرگرمکنندهای با او صحبت کند، لبخند میزند و دوباره میخندد. آنها همچنین میتوانند تشخیص دهند که چه کسی صحبت میکند زیرا صداهای مختلف را تشخیص میدهند. اما گوش دادن تبعیضآمیز فقط برای نوزادان نیست.
اگر به مکالمهای که به زبان خارجی اتفاق میافتد گوش میدهید، بهاحتمالزیاد بهطور خودکار از مهارتهای گوش دادن متمایز خود استفاده خواهید کرد. اینها به شما امکان میدهد لحن و چرخش را تجزیهوتحلیل کنید تا ازآنچه در جریان است ایده بگیرید. همچنین میتوانید از نشانههای غیرکلامی برای گوش دادن و تحلیل استفاده کنید. بهعنوانمثال، حالات چهره، زبان بدن و شیوههای دیگر میتواند چیزهای زیادی در مورد معنی پیام کسی به شما بگوید.
شما نباید گوش دادن تبعیضآمیز را نادیده بگیرید، حتی اگر زبان کسی را میفهمید. این سبک گوش دادن کلید درک نشانههای ظریف در مکالمه است. استفاده از این مهارت گوش دادن میتواند به شما کمک کند بین خطوط بخوانید و آنچه ناگفته باقی میماند را بشنوید.
به طور مثال:
فرض کنید از یکی از همکاران خود میپرسید که آیا او با روشی از کار موافق است یا خیر. آنها میگویند بله اما شما میتوانید از زبان بدن آنها، مانند تغییر حالت ناخوشایند، متوجه شوید که چیزی اشتباه است.
با استفاده از مهارتهای گوش دادن متمایز خود، میتوانید این موضوع را انتخاب کرده و از آنها بپرسید که آیا آنها مطمئن هستند. همچنین میتوانید بپرسید آیا چیزی در جریان است که آنها مایل به بحث در مورد آن هستند.
-
گوش دادن جانبدارانه
گوش دادن جانبدارانه بهعنوان گوش دادن انتخابی نیز شناخته میشود. کسی که از گوش دادن مغرضانه استفاده میکند، فقط به اطلاعاتی که بهطور خاص میخواهد بشنود گوش میدهد.
این فرایند گوش دادن میتواند منجر به تحریف حقایق شود. این به این دلیل است که فرد گوش دهنده کاملاً با آنچه گوینده میخواهد برقرار کند هماهنگ نیست.
به طور مثال:
فرض کنید مقام برتر شمارا در جریان یک پروژه جدید قرار میدهد. شما منتظر شنیدن جزئیات این تکلیف هستید زیرا مدت زیادی است که از انجام آن هیجانزدهاید. ازآنجاکه شما روی جزئیات تکلیف تمرکز کردهاید، تمام آنچه را که مقام ارشد شما میگوید بهطور کامل نمیشنوید. درنتیجه، میشنوید که رئیس شما توضیح میدهد که چگونه در این پروژه قضاوت خواهید شد، اما آن را بهطور کامل پردازش نمیکنید.
ازآنجاکه شما این اطلاعات را ندارید، اگر تمام جزئیات را درک نکرده باشید، ممکن است به همان خوبی عمل نکنید.
-
گوش دادن دلسوزانه
گوش دادن دلسوزانه توسط احساسات هدایت میشود. بهجای تمرکز بر پیام بیانشده از طریق کلمات، شنونده بر احساسات و عواطف گوینده تمرکز میکند. این کار برای پردازش این احساسات و عواطف انجام میشود.با استفاده از گوش دادن دلسوز، میتوانید پشتیبانی موردنیاز گوینده را ارائه دهید. شما میتوانید درک کنید که آنها واقعاً چه احساسی دارند، نه آنچه آنها میگویند احساس میکنند.
وقتی شما برای توجه به این روش وقت بگذارید، شنیدهشده و معتبر خواهد بود. اگر میخواهید رابطه عمیقتری با فردی در زندگی خود ایجاد کنید، گوش دادن به همدلی بسیار مهم است.
بهعنوانمثال، فرض کنید در یک مغازه خواربارفروشی با یک همکارانی برخورد کردهاید. به نظر میرسد آنها ناراحت هستند، بنابراین تصمیم میگیرید به صحبتهای آنها گوش دهید.
شما همچنین از احساس همدردی استفاده میکنید تا احساس آنها را احساس کنید. با انجام این کار، متوجه میشوید که آنها از عدم شناخته شدن در محل کار چقدر ناامید هستند. درنتیجه، میتوانید حمایت خود را ارائه دهید و با وضعیت آنها همدرد باشید.
-
گوش دادن جامع
برخلاف گوش دادن تبعیضآمیز، گوش دادن جامع به مهارتهای زبانی نیاز دارد. این نوع گوش دادن معمولاً در اوایل کودکی ایجاد میشود.
مردم از گوش دادن جامع برای درک آنچه شخص با استفاده از کلمات میفهمد استفاده میکنند. چندین نوع دیگر از گوش دادن بر اساس گوش دادن جامع است. بهعنوانمثال، برای استفاده از گوش دادن اطلاعاتی و یادگیری چیزهای جدید، باید از گوش دادن جامع استفاده کنید.
در محل کار وزندگی، بهاحتمالزیاد از ترکیبی از گوش دادن جامع و متمایز برای درک پیامهایی که مردم به شما میدهند استفاده میکنید.
برای مثال، فرض کنید همکار شما در مورد یک پروژه به شما اطلاع میدهد. برای تجزیهوتحلیل کلمات و درک پیام باید از گوش دادن جامع استفاده کنید. همچنین هنگام دریافت بازخورد، از گوش دادن جامع استفاده خواهید کرد.
-
گوش دادن همدلانه یا درمانی
گوش دادن همدلانه برای کمک به شما از دیدگاه دیگران مفید است. با استفاده از این نوع گوش دادن، میتوانید سعی کنید دیدگاه دیگران را هنگام صحبت کردن درک کنید. همچنین میتوانید سعی کنید خود را بهجای طرف مقابل تصور کنید. بهجای تمرکز بر پیام آنها، میتوانید از شنیدن همدلانه برای ارتباط با تجربیات دیگران مانند تجربه خود استفاده کنید.
این با گوش دادن به همدلی متفاوت است. با گوش دادن همدلانه، سعی میکنید احساسات دیگران را درک کنید تا از آنها حمایت کنید؛ اما لزوماً سعی نمیکنید تصور کنید که قرار گرفتن در موقعیت آنها چگونه است.
به طور مثال:
فرض کنید مقام عالی شما بهتازگی اعلام کرده است که خروج این هفته شرکت به دلیل کاهش بودجه لغو شده است. شما میدانید که از طرف افراد بالادستی برای احترام به بودجه فشار وجود دارد. شما همچنین میدانید که فشار کارکنان وجود دارد.
بهجای ناراحت شدن، میفهمید که چرا مافوق شما این تصمیم را گرفته است. این به این دلیل است که میتوانید تصور کنید در این لحظه بودن در کفش آنها چگونه است.
-
گوش دادن انتقادی
اگر نیاز به تجزیهوتحلیل اطلاعات پیچیده دارید، باید از گوش دادن انتقادی استفاده کنید. استفاده از تفکر انتقادی هنگام گوش دادن عمیقتر از گوش دادن جامع است. بهجای اینکه اطلاعات را در نظر بگیرید، میتوانید از شنیدن انتقادی برای ارزیابی آنچه گفته میشود استفاده کنید.
هنگام حل مشکلات در محل کار، گوش دادن انتقادی بسیار مهم است. بهعنوانمثال، هنگام انتخاب نحوه مدیریت یک درخواست مشتری غیرمعمول و پیچیده، از این نوع گوش دادن استفاده میکنید.
شما باید از این مهارت برای تجزیهوتحلیل راهحلهای ارائهشده توسط افراد دیگر استفاده کنید و تصمیم بگیرید که آیا موافق هستید یا خیر. برای انجام این کار، شما فقط نیازی به شنیدن کلمات آنها ندارید. شما همچنین باید به تصویر بزرگتر نگاه کنید و همهچیزهایی را که میدانید مقایسه کنید.
برای بهبود زندگی و کار خود انواع گوش دادن را بیاموزید
یک نوع گوش دادن بهتر از نوع دیگر نیست. در عوض، این هفت نوع گوش دادن باهم کار میکنند تا به شما در درک بهتر پیامهای دریافتی کمک کنند. با شنونده بودن خوب، میتوانید ارتباطات بهتری داشته باشید، از سوءتفاهم جلوگیری کنید و اطلاعات جدید را بهراحتی یاد بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید