10 نوع مختلف از زبان آموزان از نظر سبک یادگیری
همه دانش آموزان دارای شیوه یادگیری هستند که توضیح میدهد چگونه اطلاعات را در بهترین حالت خود پردازش میکنند و برای مدت طولانی در حافظه ذخیره میشوند. هر فردی ترکیبی از سبکهای یادگیری دارد، اما بیشتر آنها ترجیحات خود رادارند.
در مدارس و کلاسهای درس، معلمان و اساتید نیز برنامههای درسی مختلفی را آماده میکنند تا اطلاعات را به همه انواع زبان آموزان در اختیار قرار دهند. این فرایند به معلمان در رفع نیازهای دانش آموزان مختلف کمک میکند.
انواع مختلف زبان آموزان چیست؟
در هر سبک یادگیری، سبکی برای زبان آموز وجود دارد که بیشتر برای یادگیری مناسب است. برخی هنگام گوش دادن به آهنگها یا ضربات موسیقی یاد میگیرند، دیگران عاشق خواندن بیصدا هستند. برخی معتاد به خواندن و نوشتن هستند درحالیکه دیگران عاشق نشستن در سالنهای سخنرانی بزرگ، گوش دادن به معلمان و استادان هستند.
انواع مختلف زبان آموزان:
1. یادگیرندگان حرکتی
این افراد کارآمدترین نوع یادگیری هستند که عاشق یادگیری از طریق روشهای ملموس هستند. آنها بهترین کارها را هنگام انجام آن بهتنهایی یاد میگیرند. وقتی چیزی را اجرا میکنند، بهتر یاد میگیرند. گاهی اوقات اگر مجبور باشند ساعتها درس بخوانند عصبی میشوند. وقتی میتوانند در فعالیتهای مختلف شرکت کنند و مسائل را بهتنهایی حل کنند، میتوانند بهترین کار را انجام دهند. گاهی اوقات، بافتن، ضربه زدن به توپ یا پرتاب کردن سکه و غیره میتواند در به خاطر سپردن چیزها برای آنها بهتر عمل کند حتی اگر ازلحاظ جسمی در برخی از کارها مشغول باشند. وقتی کاری را بهتنهایی انجام میدهند، ذهن آنها حفظ میشود.
2. یادگیرندگان خواندن/ نوشتن
این افراد بهطور باورنکردنی با کلمات نوشتاری راحت هستند زیرا عاشق کسب اطلاعات با خواندن مطالب متنی هستند. آنها با مرور مطالب مختلف در مورد موضوع اطلاعات کسب میکنند. روش سنتی قدیمی یادگیری از طریق کتابهای درسی، بازنگری و تکرار یک فرایند مشابه برای این نوع سبک یادگیری خوب عمل میکند.
3. زبان آموزان بصری یا فضایی
این نوع از فراگیران هنگامیکه روابط و ایدهها را تجسم میکنند، اطلاعات را بهتر کسب میکنند. آنها از مقالات، نمودارها، نقشهها، تصاویر و غیره ایده میگیرند. معلمان در کلاسهای درس، اساتید در سالنهای کالج یا سایر مربیان آموزشی، سخنرانیهای خود را در هیئتمدیره نشان میدهند، فراگیران فضایی بهراحتی میتوانند اطلاعات را برای مدتزمان طولانیتر جذب و حفظ کنند.
وقتی صحبت از هندسه میشود، این شیوه یادگیری بصریترین روش یادگیری برای همه بچهها است.
4. فراگیران شنیداری
افرادی هستند که وقتی اطلاعات بهصورت شفاهی صحبت میشود بهتر یاد میگیرند، یادگیرنده شنوایی یا شفاهی نامیده میشوند. این افراد دوست دارند به سخنرانیها گوش دهند و برای درک اطلاعات در بحثها شرکت کنند. این فراگیران دادههای خود را با مکالمه بین چیزها پردازش میکنند.
5. فراگیران طبیعی
افرادی که میتوانند به هر روش طبیعی یاد بگیرند، یادگیرندگان طبیعی نامیده میشوند. به هر طریقی دیگر، ذهن آنها اطلاعات را حفظ میکند حتی اگر در یک کلاس درس نشسته باشند، سخنرانیها را گوش دهند، فیلمهای آموزشی را تماشا کنند، به سفرهای میدانی بروند، در یک اتاق جداگانه بهتنهایی درس بخوانند یا به شکل گروهی. این زبان آموزان دادهها را به بهترین شکل از طریق آزمایش و به صورت کاربردی جمعآوری میکنند.
6. یادگیرندگان وابسته به زبانشناسی
این زبان آموزان از طریق مهارتهای زبانی مختلف مانند خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن به بهترین نحو یاد میگیرند. بهترین روشهای یادگیری آنها شامل خواندن کتابهای درسی، گوش دادن به ضبطصوت و تصویر یا سخنرانی در کلاس درس، یادداشتبرداری از خود و ترجیح سایر مطالب مطالعه است. نهتنها اینها، بلکه این زبان آموزان نیز در مورد موضوع صحبت میکنند (با صدای بلند میخوانند) و در مورد آن بهطور گسترده مینویسند.
7. فراگیران بین فردی
این زبان آموزان در حین ارتباط اطلاعات را یاد میگیرند. آنها عاشق کار در تیمها، گروهها، به اشتراکگذاری اطلاعات و مقایسه ایدهها با یکدیگر هستند. این افراد اغلب رهبران خوب و همچنین بازیکنان تیم هستند، زیرا وقتی با یک گروه همراه میشوند، بهتر یاد میگیرند. این افراد را میتوان درزمینهٔ علوم اجتماعی یا روانشناسی مشاهده کرد، جایی که کارها بهصورت گروهی انجام میشود.
8. فراگیران درون فردی
برخلاف موارد فوق، فراگیران درون فردی کسانی هستند که عاشق یادگیری بهتنهایی هستند. این افراد معمولاً اهداف فردی چالشبرانگیزی را تعیین میکردند که امکانپذیر نیست. جدا از منابع خارجی، این افراد توسط نیروهای داخلی تشویق میشوند و درزمینه های مختلف مانند صاحبان مشاغل کوچک، کارآفرینان دیده میشوند. آنها معمولاً دوست دارند وارد زمینهها یا صنایعی شوند که به آنها اجازه میدهد بهتنهایی و بدون هیچگونه نظارتی کار کنند، زیرا آنها دوست ندارند در تیم یا گروه کار کنند.
9. فراگیران منطقی/ ریاضی
این زبان آموزان باید مطالب را برای درک یک موضوع طبقهبندی یا دستهبندی کنند. این افراد الگوها، اعداد، معادلات و روابط را در مقایسه با سایر افراد بهتر درک میکنند. این نوع از فراگیران را اغلب میتوان درزمینه های مختلف مانند علوم، حرفههای فنی، مهندسی، ریاضیات یا سایر موارد مشاهده کرد.
10. فراگیران موسیقیایی یا موزون
اینافراد نوعی یادگیرنده هستند که برای یادگیری هر چیزی از ملودی، ریتم یا ضرب موسیقی استفاده میکنند. برخی افراد نیز با سروصدای پسزمینه اطلاعات را بهتر درک و جذب میکنند. بهعنوانمثال، این مانند این است که یک نوازنده نحوه گوش دادن به موسیقی را با گوش دادن به صداها، ریتمها و ضربات مختلف موسیقی بیاموزد. موسیقی برای این نوع یادگیرندگان حواسپرتی نیست بلکه وسیلهای برای یادگیری است.
دیدگاهتان را بنویسید