نکاتی برای جذب همه دانشآموزان در یادگیری
در این مقاله، ما چند مرحله را برای شما ارائه میدهیم تا بتوانید دانشآموزان خود را فعال کنید و به آنها کمک کنید تا درس را بهتر یاد بگیرند.
آنچه را که آموزش میدهید به زندگی واقعی متصل کنید
یکراه کلیدی برای مشارکت دادن دانشآموزان در یادگیری آنها این است که مطمئن شوید مطالب با آنها صحبت میکند. این استراتژیها به شما کمک میکند تا درسهای خود را با تجربیات زندگی واقعی دانشآموزان مرتبط کنید:
مواد مرتبط بافرهنگ را انتخاب کنید: دانشآموزانی که در متون بازنمایی فرهنگ خود را پیدا نمیکنند، بهاحتمالزیاد علاقه خود را به ادبیات مبتنی بر مدرسه از دست خواهند داد. از دانشآموزان خود بخواهید یک نظرسنجی کوتاه در مورد علایق بیرونی خود انجام دهند و از این اطلاعات برای ساختن برنامههای درسیتون استفاده کنید. این به دانشآموزان شما کمک میکند تا بین آنچه در داخل و خارج از کلاس درس یاد میگیرند ارتباط برقرار کنند.
از مثالهای خاص روزمره استفاده کنید: یکراه آسان برای کمک به دانشآموزان برای احساس ارتباط شخصی با آنچه به آنها آموزش داده میشود این است که در مورد نحوه استفاده از مطالب در زندگی واقعی صحبت کنید.
پیوند روتین با یادگیری: همچنین میتوانید یادگیری را از طریق روال کلاس درس ارتقا دهید. بهعنوانمثال، کودکی که شستن دستها را در زمان استراحت حمام یاد میگیرد، میتواند مفاهیم علمی (اعضای بدن، بهداشت و پیشگیری از بیماریها، حفاظت از آب)، خواندن ، متضاد (گرم/سرد، چپ/راست) و ریاضیات را بیاموزد.
از علایق و جذابیتهای دانشآموزان استفاده کنید
دریابید که دانشآموزان شما به چه چیزی علاقه دارند و سپس از این علایق بهعنوان انگیزههای طبیعی برای افزایش تعامل استفاده کنید. اینکه آیا کودک روی یکچیز متمرکزشده است یا به چند حوزه علاقه شدید دارد، راهکارهای ساده زیادی وجود دارد که میتوانید از آنها برای آموزش این جذابیتها استفاده کنید. نتیجه؟ دانشآموزان شادتر و باانگیزهتر.
سواد: به کودک اجازه دهید دوستداشتنیترین شخصیتها و داراییهای خود را در زمان مطالعه در کلاس درس ادغام کند. هنگامیکه نوبت او رسید هنگامیکه به او اجازه داده شد از طریق یک عروسک موردعلاقه خود صحبت کند.
تاریخ: روشهای خلاقانهای برای انطباق محتوای مبتنی بر استانداردها با چیزهای سرگرمکنندهای که دانشآموزان شما از آن هیجانزده می شوند پیدا کنید. بهعنوانمثال، یک معلم تاریخ می تواند با شبیهسازی شخصیتهای کارتونی، نقش ایالاتمتحده در سازمان ملل متحد و رابطه آن با سایر ملل را توضیح دهد.
ریاضی: اگر مشغول کار بر روی درس ریاضی هستید، از دانشآموز بخواهید که یک مسئله، نمودار یا الگوی مربوط به حوزه موردعلاقه خود را بنویسد. گاهی اوقات، بهترین راه برای ترکیب مطالب دانشگاهی با علایق دانشآموز ممکن است فوراً آشکار نشود – اما دانشآموزان شما ممکن است ارتباطاتی را ببینند که شما نمیبینید!
به دانشآموزان حق انتخاب بدهید
هر زمان که دانشآموزان توان انتخاب خود را در مورد نحوه یادگیری داشته باشند، مشارکت افزایش مییابد. در اینجا چند پیشنهاد هستند:
گروه دانشآموزان: تجزیه کلاس بهصورت گروهی این احتمال را افزایش میدهد که همه در بحث کلاس و حل مشکلات مشارکت داشته باشند. از دانشآموزان خود درباره ترجیحات کاری آنها نظرخواهی کنید یا با روشهای مختلف تجزیه آنها را تجربه کنید. کلاس را به نصف تقسیم کنید، دانشآموزان را در تیمهای کوچک سه یا چهار نفره گروهبندی کنید، یا آنها را بهصورت دونفره قرار دهید.
به آنها اجازه دهید سرعت را تعیین کنند به دانشآموزان خود اجازه دهید نقطه شروع خود را در یک کار انتخاب کنند، آنها راحت و چالشبرانگیز خواهند بود. بهعنوانمثال، سعی کنید مشکلات ریاضی را با افزایش سطح دشواری به دانشآموزان خود ارائه دهید. از حداقل تا پیچیدهترین سطوح میتوان به موارد زیر اشاره کرد: تعیین سطح یک مکعب. تعیین سطح یک منشور مستطیلی؛ مقدار کاغذ بستهبندی موردنیاز برای پوشش یک جعبه مستطیلی را تعیین کنید. تعیین کنید که برای رنگآمیزی یکخانه با ابعاد مشخص چند قوطی رنگ باید خریداری کنید. هنگامیکه دانشآموزان نقطه شروع را انتخاب میکنند، معلم میتواند آنها را از طریق افزایش سطح تسلط راهنمایی کند.
منوهای تکالیف را امتحان کنید: بهجای اینکه همه دانشآموزان خود تکلیف خود را تکمیل کنند، چرا منویی از گزینههای متناسب با برنامه درسی خود ارائه ندهید؟ کمی تنوع و انتخاب تا حد زیادی به تسکین احساس سرگیجه منجر میشود که برخی از دانشآموزان هنگام انجام تکالیف خود تجربه میکنند.
علاقه آنها را با انتقال سرگرمکننده به دام بیاندازید
همه دانشآموزان وقتی از زندگی در کلاس لذت میبرند، میخندند و با همسالان خود ارتباط برقرار میکنند، بیشتر مشغول میشوند. انتقال بین فعالیتها میتواند زمان مناسبی برای ایجاد شادی و سرگرمی بیشتر در برنامه روزانه شما باشد و دانشآموزان را برای یادگیری پرانرژی و هیجانزده کنید. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد:
- دریابید که کدام آهنگها را دانش آموزان در گروه میخوانند. آنها را در حال تمیز کردن و انتقال به فعالیت بعدی بخوانید.
- شروع یک فعالیت جدید با یک روش سرگرمکننده و جالب برای ورود فیزیکی به فضا (مانند راه رفتن خرچنگ یا پیادهروی).
- یک فعالیت پیادهروی و گفتگو سازماندهی کنید (یک سؤآل مربوط به محتوا را به کلاس بدهید، یکزمان سنج تعیین کنید و به آنها بگویید که هنگام پاسخگویی در داخل یا بیرون به مدت 4 دقیقه در مورد پاسخ بحث کنند).
- یک قسمت کوتاه از یک آهنگ پرانرژی پخشکنید تا دانشآموزان خود را به یک کار یا فعالیت جدید هدایت کنید.
- 5 دقیقه برای انجام حرکات کششی کل بدن وقت بگذارید.
- دانشآموزان را با یک “چالش 45 ثانیهای” مانند پریدن، ژست درخت یوگا یا فعالیت بدنی دیگر تقویت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید